Stortind 979

Kartblad med rute: KR-09
Kartblad uten rute: K-09
Vanskegrad: *** Tung tur
Turens lengde: Ca 14 km.  7 timer.

Til Stortinden 979 kan du bruke beskrivelse i DNT's bok ”Til Fots i Fjellet” – Rute: Stortinden i Sigerfjord.  Dette er til Stortind 1021, men skal du til 979 starter du med å gå i motsatt retning av turbeskrivelsen, opp mot Nedre Vangpollvatn.  Merk at starten er da rundt 300-400 meter Vest for kraftstasjonen når du skal følge denne ruta.  Se bilde av rute.

Jeg har ikke gått denne turen til toppen.  Imidlertid har jeg fulgt stien fra Gryta forbi Nedre Vangpollvatn og ned til veien (på tur ned fra Stortind topp 1021).

P Parkér 200 meter Ø for kraftstasjonen på avkjørsel.  Du kan parkere litt nærmere Vangpollelva dersom du ikke kommer i retur via Stortind topp 1021.

Følg hovedveien mot Blokken ca. 500 meter forbi kraftstasjonen.  Stien går opp fra hovedveien på Sørsida av Vangpollelva.  Den kan være vanskelig å finne, men terrenget sier seg etter hvert selv hvor stien går.  Husk å ta opp til venstre et stykke før du kommer bort til elva.

Fortsett innover Vangpolldalen forbi Nedre Vangpollvatn (sjekk den kukaka som ligger ved vannuttaket !) videre bortover myrene mot Gryta, men ta av oppover ryggen mellom Gryta og høyde 478 moh.

Følg ryggen oppover helt til topps.  Samme vei ned.  Det er ikke mulig å gå rett mot topp 1021 fra toppen.  Se for øvrig bilde av topp 979 tatt fra Vangpollheia.

Når du kommer ned mot Vangpolldalen igjen er det mulig å gå opp på Stortinden topp 1021.  Ta til høyre nederst på ryggen mot Gryta og gå opp i gress-/urlia mot laveste punkt på ryggen mellom Vangpollheia og Stortind topp 1021.  Følg så litt til venstre på ryggen til toppen.  Gå ned som beskrevet rute til Stortinden topp 1021.

På kartet ser det ut som det går an å gå over toppene 891 moh. og 866 moh.  Herfra ned ryggen rett mot S til du kommer på merket T-løype ned til Austpollen.

Se bilde MOT Stortind 979 fra: Stortind 1021 - Vangpollheia - Reinspælen -

Se for øvrig Rutebeskrivelse til Stortinden topp 1021.