Skandinavias høyeste topp på øy.

Lørdag 16. august var jeg sammen med Tore Kvendseth og Kjell Gustavsen på toppen av Langlitind, Skandinavias høyeste topp på øy med sine 1276 moh.  Det sies at dette er Nord-Europas høyeste topp på øy.  Regner man med Storbritannia og Svalbard til øyriket er vel både Ben Nevis i Skottland med sine 1344 moh. og Newtontoppen på Svalbard med sine 1717 moh. begge høyere fjell en Langlitind.

Vi tok ferga fra Stangnes (Harstad) og kjørte via Engenes helt inn i Straumbotn. Det var "guiden vår" - han Kjell - som geleidet oss inn denne veien.  Må bare innrømme at hadde jeg gått alene, ville jeg nok ha starta fra Kråkrø.  Vet folk har gått opp her, men det er nok en atskillig brattere tur...

Langlitind i midten.

Vi kjørte helt inn i Straumbotn - til det var stopp - og gikk ca. 100 meter tilbake langs veien og tok så opp stien som starter ved en oppsatt
"3-seters" utedo. Stien kunne vi følge langs Bjørndalselva helt til Inneholvatnet. Den er noe utydelig før siste bratta opp til vatnet.  Vi holdt til høyre for den største elva oppover. Når vi kom opp mot floget, gikk vi mot venstre inn til elva. Her blir stien tydeligere igjen opp mot vatnet (ikke så mange andre plasser å gå).

Vi rastet ved Inneholvatnet, og gikk dit på akkurat halvparten av tida, dvs. 1,5 timer.

Fra vatnet gikk vi NV mot eggen. Viktig å ikke gå for mye rett nord, men skrå godt ut mot venstre på eggen for å unngå flog lengre oppe. Deretter fulgte vi eggen til skaret ved 1000 høydemeter nord for høyde 1033. Her tok vi en ny rast mens vi håpet at skodda skulle forlate toppen.

Tore og Kjell 150 høydemeter over
Innerholvatnet.

Fra skaret på 1000 høydemeter går man strake veien mot toppen.  For-øvrig er det kun ur å gå i fra ca. 700 høydemeter på eggen og opp.  Vær obs på at det på baksida av toppen stuper 200 meter rett ned mot "Blåisen".

Vi brukte nøyaktig 3 timer effektiv gangtid opp.  Fra toppen og ned brukte vi 2 timer og 15 minutter.

Vi hadde en flott tur, men var uheldig med skydekket på toppen akkurat når vi var der. Vi venta av en times tid, men kald sno + litt regn gjorde at vi gikk ned igjen før det var skint av, så utsikten var ikke mye å skryte av... ;-(  Og Kjell klaga sin nød - dette var hans tredje tur hit opp, og til nå har han ikke hatt utsikt en eneste gang her oppe...

Skaret på 1000 meter med høyde 1033.

Ellers... er det mye oppoverbakker... Ofte går man jo litt opp og ned når man skal på en fjelltopp.  Langlitind er 1276. Totalstigning

på GPS-en viste 1282 meter.  Det betyr at det på hele turen opp var bare 6 meter nedoverbakke, og da GIKK VI FRA HAVFLATA, og da mener jeg havflata, dvs. flomålet !!!  Ikke mye nedoverbakker der, gitt... Og bratt er det også. 3 bratte partier - fra starten - fra innerst i dalen og opp til Innerholvatnet (brattest) - og siste biten mot toppen. Litt bratt opp fra Innerholvatnet og opp på eggen også.

En flott tur, men synd man ikke får med seg utsikten...

Ketil

Tilbake til Startsida

Her er jeg på toppen.  Lite å se til f.eks. Salangen i bakgrunnen...