Å få den gode oversikten fra toppen var noe vanskelig - toppen er nemlig ganske flat, men turen innover Læigassletta ga en helt fantastisk opplevelse.

Når denne turen var på planleggingsstadiet vurderte vi fire alternative ruter.  Den første var å gå fra Vassdalen, inn til Grasdalen og så rett vest opp på Læigastind.  Den andre var å gå fra Kvanndalen, halvveis opp i Bjerkviksvingene.  Den tredje å gå fra Gratangseidet, når du akkurat er kommet opp topp av Bjerkviksvingene.  På begge disse rutene går man østover inn til Store Læigasvatn og passerer det på nordsida før man går opp mot toppen. Den fjerde ruta var å gå fra Kvernmo i Gratangen.

Etter å ha lest diverse turbeskrivelser, beregnet lengden på turene på GPS og forhørt oss med noen lokalkjente, bestemte vi oss for å gå opp fra Kvernmo.  Og det er noe

Toppen av læigastind

vi absolutt ikke angrer på !  De andre turbeskrivelsene forteller om mye opp og ned, og ulendt terreng.  Kvernmo-ruta var bare helt fantastisk.

På Kvernmo kjørte vi opp til Saunåsen. (Tips: Ikke kjør inn til revefarmen ved veiens ende, men kjør rett frem skogsveien til du er på oversiden av revefarmen hvor du parkerer.) Vi fulgte skogsveien videre. Ved et lite kryss, etter noen hundre meter, tok vi til høyre (selv om det virker som om veien her bare går rett bortover). Etter hvert steg det oppover, og veien går langt opp mot Læigassletta. Her gikk det over til sti, og når stien var ferdig var vi helt oppe på sletta.

Innover Læigassletta er det bare herlig å gå ! Svært lett å gå med svaberg og hard, kortvokst lyng-/ gressmark. Vi hadde fått tips om å gå til vannet "Roasmejavvrit" for deretter å gå rett opp mot snøen på østsida av toppen på fjellet. Vi gikk her også. Fikk kjappe høydemeter oppover

Utsikt på toppen mot Store Læigasvatn med Bjørnefjell i bakgrunnen.

ura fra vannet,men vi hadde litt frykt for å kunne gå litt feil oppe i ura. Imidlertid gikk det rimelig bra, bare litt fomling like før vi kom til snøen. Vi gikk på berget innunder snøen et par hundre meter opp nordøstover før vi turte gå inn på den. Snøen var ganske bratt lengst ned/vest.

Brukte 1 t 20 min inn til foten og 2 timer derfra og opp - inkludert pauser (bl.a. matpakke, drikke, fotografering). Effektiv gangtid på GPS viste 2 t 40 min fra bilen til toppen. (Den er vel gjerne litt kortere siden gps-en var litt i bevegelse under pausene også.)

Ned igjen tok vi østlig rute ned til Britavatnet. Her gjorde lange snørander turen effektiv. Mistet mange høydemeter på kort tid (20 min.), men også her var det mye fotografering underveis. Fra Britavatnet og ned til bilen brukte vi ca. 1 t 50 min (totalt 2 t 10 min). Det understrekes at ca 30 minutter av disse ble brukt til fotografering og spising av noen aldeles nydelige, svære molter... Dette gir ei effektiv gangtid ned på ca. 1 t 40 min.

Tror ikke man bruker særlig lengre tid på å gå opp i Læigasskaret vest for Britavatnet og tar østlig rute opp til toppen i stedet for der vi gikk fra Roasmejavrrit.

Ketil

Tilbake til Startsida

Snøranda ned mot Britavatnet.